RAPOR

2019-2020 Güz ve 2020-2021 Güz Dönemleri
Öğrenci Notlarının Değişiminin Analizi

Bu rapor, Hacettepe Üniversitesi Bilimsel Araştırmalar Koordinasyon Birimi tarafından desteklenen SÇP-2021-19562 no’lu “Yüz yüze Öğretimin ve Pandemi Döneminde Uzaktan Öğretimin Akademik Başarı ve Öğretim Yönetim Sistemi Etkileşimleri Açısından Karşılaştırmalı Analizi, Çevrimiçi İzleme Sistemi Geliştirilmesi ve Büyük Veriye Dayalı Politika Önerileri” başlıklı çağrılı araştırma projesi kapsamında 2019-2020 Güz ve 2020-2021 Güz dönemleri harf notlarının değişiminin analizini amaçlamaktadır. Rapor, Hacettepe Üniversitesi öğretim süreçlerinde COVID-19 salgınından kaynaklanan etkilerin veri analitiği araçları incelenmesi ve geleceğe yönelik somut eğitim politikaları önerilerinin ortaya konmasının amaçlandığı söz konusu projenin ilk iş paketi kapsamında hazırlanmıştır.

Rapor kapsamındaki analizler, yüz yüze eğitimin devam ettiği salgın öncesi (2019-2020 Güz) ve tamamen uzaktan eğitim faaliyetlerinin yürütüldüğü salgın döneminde (2020-2021 Güz) öğrenci notları ve frekansları verisinin analizine dayanmaktadır. Öğrenci not değişimleri öğretimin temel alanları (Tıp ve Sağlık Bilimleri, Fen ve Mühendislik Bilimleri ile Sosyal ve Beşeri Bilimler), fakülteler, bölümler, programlar, zorunlu-seçmeli dersler, teorik-uygulamalı dersler ve mevcudu yüksek-düşük dersler gibi çeşitli düzeyler ve kategoriler bazında ele alınmaktadır. Hem üniversite genelinde hem de anılan alt kategorilerde, üniversitenin Öğrenci İşleri Daire Başkanlığı’ndan elde edilen ön lisans ve lisans düzeylerinde yürütülen 5000’den fazla ders için not frekansları veri setleri üniversite geneli ve anılan kategorilerde analiz edilerek uzaktan eğitim faaliyetlerinin yürütüldüğü salgın döneminde (2020-2021 Güz) not dağılımlarındaki değişimler irdelenmektedir.

Raporda, 2019-2020 Güz dönemindeki değişimin daha sağlıklı analiz edilebilmesi adına 2019-2020 Güz ve öncesi dönemlerdeki mevcut durum da göz önüne alınmıştır. Bu sayede, Pandemi öncesi son yüz yüze öğretimin gerçekleştiği 2019-2020 Güz ile öğretimin tamamıyla uzaktan gerçekleştiği 2020-2021 Güz dönemi arası değişikliğin zaman içinde gerçekleşen bazı eğilimlerin sonucu olup olmadığı da gözlenmektedir. Rapor, genel olarak öğrenci notlarının dağılımının uzaktan öğretimin yürütüldüğü Pandemi sürecinde önemli düzeyde değiştiğini ortaya koymaktadır. Değişimler, üniversite geneli, öğretimin temel alanları ve ders tipleri gibi çeşitli kategorilerde incelenmekte, bulgular istatistiksel testler ile de desteklenmektedir. Bütün kategorilerde bulgular, genel olarak uzaktan öğretimin yürütüldüğü 2020-2021 Güz döneminde dersleri başarma oranlarının artışına işaret etmektedir. Rapor, öğrencilerin not dağılımları değişimi ile uzaktan öğretimin etkililiği/etkisizliği arasında bir nedensellik kurma amacı gütmemekte, yalnızca değişimi görselleştirmektedir. Değişimin hareketini daha da iyi anlayabilmek adına, raporun son bölümünde hibrit öğretimin yürütüldüğü 2021-2022 Güz dönemi ile ilişkisi de tartışılmıştır.